U bent hier: Home - Blog - Blog detail

Blog detail



'Je moet schieten anders kun je niet scoren': praktische tips voor het winnen van prijzen

Charly - 19-06-12

Regelmatig sturen we als pr-bureau producten in voor producttests en -prijzen. Deze week was ik zelf jurylid bij de selectie van de Benelux Office Products Awards. Deze prijzen voor innovatieve kantoorproducten in de Benelux-markt, worden in september uitgereikt. Een erebaan voor één dag. Een gouden kans om een kijkje te nemen in de keuken van het jureren en om te leren van de prestaties en (vooral) fouten van anderen.

Om te beginnen, de deelname zelf. 'Je moet schieten anders kun je niet scoren', zei de grote Johan Cruijff ooit. En hij heeft gelijk. In toenemende mate zijn bedrijven in deze lastige tijden gefocust op hun eigen processen en minder op de buitenwereld. Hierdoor laten ze kansen liggen. De exposure en uitstraling van een gewonnen prijs is de investering in wat tijd, energie en een (goed werkend) product meer dan waard.

Gemiste kansen

Het verbaasde me dan ook hoeveel gemiste kansen er dit jaar waren bij de inzending van innovatieve randapparatuur, tassen, kantoorartikelen, bureau- en archiefaccessoires enzovoorts. Meerdere fabrikanten waren vergeten hun producten in te zenden. Bovendien waren slechts weinigen zich ervan bewust dat een innovatief product ook in aanmerking kan komen voor meerdere prijzen, zoals een designprijs en nog een prijs in een andere categorie. Maar wat te denken van printers en pennen die ingestuurd werden zonder inkt? Vijf procent (een op de twintig) van de ingezonden apparaten was al kapot bij aankomst. Twee producten vielen bij het proberen spontaan uit elkaar. Een enkel product was zelfs voorzien van een Engelse stekker. Een kleine test voor het versturen, is dus nooit weg.

Puzzel

En dan de jurering. Het betrof een keuring op alle fronten. Bedrijven en vooral pr-professionals moeten weten hoe dit werkt. Natuurlijk –  iedereen mag insturen wat hij wil, maar als fabrikant kun je het proces natuurlijk best een beetje helpen. Verwacht bijvoorbeeld niet dat een jury complete gebruiksaanwijzingen of dikke brochures leest. Geef bondig aan welke doelgroep er volgens jou profijt kan halen uit dit artikel en waarom dit product anders of duurzamer is dan dat van de concurrent. Sommige inzendingen waren zo ingewikkeld dat het een hele puzzel was om ze in elkaar te zetten. Stuur daarom een gebruiksuitleg in vijf stappen mee, of een kattebelletje om de USP's van een product sneller te doorzien. Denk ook aan het vooraf instellen van de juiste gebruiksinstellingen en -taal en het meezenden van de consumentenadviesprijs. Anders moet een jurylid misschien een item van tweehonderd euro met een item van twee euro vergelijken. Bovendien, een product is in de ogen van de jury pas echt goed als de prijs-kwaliteitverhouding klopt.

Om te kunnen schieten moet je je voorbereiden. Pas dan kun je scoren. En hoe beter de voorbereiding, hoe scherper je schiet.

Charly

@charlylvt